Start

Debutant.nu > Intervju


Hallå där?

Debutant.nu har pratat med Anna Granlund som driver nystartade förlaget North Chapter


Du har varit på festival i helgen?

Ja, Littfest här i Umeå som firar 10-årsjubileum. Det var många både svenska och internationella författare och rekordmycket publik. Temat var flyktingfrågan, integration och det fria ordet. North Chapter hade två författarframträdanden: Annah Ovesson var där och pratade om sin debut Skillnaden mellan lingon och blåbär, en berättelse som passade väldigt bra in i temat. Anna Sundström Lindmark var också där. Hon debuterar med I skuggan av ett geni, en personlig berättelse om hennes farfar, om en uppfinnares uppgång och fall.

Du tog steget att lämna ett arbete i ett stort förlag till att starta ett eget litet. Berätta!

Jag bodde i Stockholm i 13 år. Jag tänkte ofta att ”Åh vad roligt det skulle vara att starta ett litet förlag”, men i Stockholm finns det ju redan hundratals, om inte tusentals, småförlag. Jag har jobbat i reklambranschen också, ska jag säga. Så flyttade jag hem till Umeå och jag upptäckte att här finns en plats för mig, här kan jag sticka ut. Jag valde nischen Norrland. Under första året var det mycket media lokalt. Men på senaste tiden har även nationell media hakat på. En författare är med i Amelia i april, och två andra i Books and Dreams marsnummer. Det är viktigt att nå ut utanför Norrland.

Vem är förlaget till för?

Författarna ska bo och verka i Norrland, eller skriva om norra delen av Sverige. Detta stämmer in på alla författarna just nu. Det kommer snart en kriminalroman, skriven av en hallänning, men han har bott här i många år, och han har placerat sin berättelse i Arjeplog.

Du tar även skrivuppdrag och ger kurser?

Jag hade ganska mycket kurser första året. Det är ett sätt att dra in pengar, att träffa folk, och få uppmärksamhet. Nu hinner jag knappt ha kurser, har bara en stor kurs. Men skrivuppdrag tar jag. Jag hade ett stort uppdrag med Boken om väven, där jag var både projektledare, redaktör och skribent och skrev ungefär 50 % av innehållet. Det var ett rent beställningsuppdrag.

Hur är det att driva förlag i dag? Har branschen förändrats? Hur?

Jag tänker på ett par saker. Att redaktörens jobb har förändrats, många efterfrågar att redaktören ska kunna sätta boken själv och kunna jobba med inDesign (layoutprogram). Och att en bra redaktör i dag också bör kunna ta ett grepp om hela fasen av bokproduktionen, inklusive marknad och sälj, något som är viktigt framförallt på de mindre förlagen.

Sen är det hela egenutgivningen och alla hybridförlag som poppar upp. Det är en djungel. Både på gott och ont. Det är roligt att fler får fram sina texter. Jag tror att det fungerar självsanerande - det som är bra når ut och det som inte är bra når inte ut.

Det är kul att bokintresset och läsningen ökar och att det kommer flera små och nischade förlag. Det känns som en brytpunkt, att det inte bara finns utrymme för mainstreamlitteraturen.

Vilken är din ambition?

Jag vill kunna leva på detta och jag vill bli någon att räkna med, en uppstickare. En oberoende aktör. Att kunna stå hyfsat stark även bland de stora drakarna. Att bli ansedd som någon som plockar upp bra titlar, bra böcker. Som det är nu har jag roligt hela tiden. Frågan är väl hur mycket man orkar.

Hur resonerar du kring debutförfattare?

Det är roligt med debutanter. Rent naturligt så har det bara blivit debutanter än så länge. Andra har hört av sig, folk med utgivning bakom sig. Rent ärligt trodde jag inte jag skulle få så många bra manus som jag har fått. Jag trodde nog på två böcker det första året, men jag har gett ut fyra. Det är en hyfsat hög takt för någon som är ensam.

Hur tänker du kring målgrupp och genre? Är det ett måste för en författare att tänka på vem man skriver för?

Det är både och. Det är bra att ha en tydlig bild av vad man håller på med. Att man har funderat själv, på vem som kan tänkas läsa och varför. Författaren måste vara ganska driven. Det är ju så med små förlag och att synas i mängden. Då går det inte att skjuta med hagelbössa, utan man måste hitta sitt spår, välja sin publik.

Anna Sundström Lindmark gick ganska långt på ett av de stora förlagen i Stockholm, men dels tyckte de att det var svårt att placera boken genremässigt, och att den var "lite för mycket Norrland". Det är svårt att placera boken, men det struntar jag i, för det är en så fantastisk berättelse. En bokhandel hade placerat den i kategorin ”Samhälle”, vilket jag inte skulle ha gjort. Det är en autofiktion, och delvis en biografi. Den handlar om psykisk ohälsa, men den handlar också om flera andra saker. Om författaren som lär känna sig själv när hon följer i sin farfars fotspår. I grunden är det en stark berättelse.

Så man bör vara medveten om genre, men det behöver inte vara en nackdel att blanda genrer.

Vad krävs för att få en bok utgiven på hos er? Vad ser du efter?

Originalitet är det viktigaste. Jag har fått många bra manus, men det måste finnas det lilla extra. Som med boken Pungspark. Det är en jättebra berättelse, den har en egen stil och språk. Jag hajade till direkt – vad är det här? Det är viktigt att ha en egen röst. Något som sticker ut.

Annah Ovesson skickade in en kriminalroman först. Jag gav konstruktiv kritik. Det var inte dåligt på något vis men det var inte tillräckligt originellt. Så berättade hon om idén till Skillnaden mellan lingon och blåbär, och jag sa att ”Den boken vill jag läsa”.

Vad vill du ge för råd till någon som har lust att debutera som författare?

Det har ju funnits flera exempel på författare som har publicerat sig själva och som sedan har plockats upp av ett stort förlag. Men naturligtvis måste det finnas en bra berättelse i grunden. Man måste ha ett eget starkt driv. Tänka lite utanför boxen. Vara villig att jobba hårt. Jag läser alltid följebrevet, där författaren berättar om sig själv och försöker sälja in boken. Ofta så har det varit så att när följebrevet är något extra, då har också manuset varit det. Vad är det här, undrar jag. Jag börjar ställa frågor till mig själv. Det är en extra talang att kunna förmedla vad man håller på med.

Förlagets webbsida: http://www.northchapter.se

Böcker som nämns i texten:
Annah Ovesson: Skillnaden mellan lingon och blåbär
Anna Sundström Lindmark: I skuggan av ett geni
Peter Gabrielsson, Peter Jonsson: Pungspark - Det brustna hjärtats desperado
Anna Granlund, Mia Westin & Pondus: Boken om Väven: byggandet av en ny plattform för kultur, handel och upplevelser i Umeå, där människor och idéer vävs samman

Publicerat den 2016-03-27 16:44:31