Start

Debutant.nu > Bokrecensioner


Maskerad
Andrés Stoopendaal
Norstedts, Sverige (2011)
167 sidor

Kompakt vardaglighet

Jag har en inneboende misstänksamhet mot böcker som börjar med att någon vaknar. I det här fallet handlar det om pojken Maxence vars far nyligen avlidit. Han blir nu ensam med sin mor i Paris. Ut från detta byggs historien vidare.

Andrés Stoopendaals roman är en text baserad uteslutande på berättarjagets tankar. Textflödet bryts bara av några enstaka kapitelindelningar. På det yttre planet händer inte speciellt mycket. Maxence träffar sina kamrater, ser filmer och läser böcker. På det inre planet sker desto mer och det är naturligtvis här bokens styrka också ligger. Maxence sexuella uppvaknande och utforskande av vem han är, blir centrala teman. Han drömmer om att ha sex med den vackre filmstjärnan J.B. (djävulen med änglaansiktet), men han fantiserar också om sina kamrater Gérard och Benjamin. Man skulle kanske kunna använda det gamla begreppet ”komma ut” för att beskriva något av det Maxence upplever, men det är ändå långt från en traditionell komma ut-roman. Det är mycket mer.

Man kan säga att tankar skrivs ned, men man kan också se det som om tankarna skapas medan man skriver. Jag misstänker att det är några av dessa processer som Stoopendaal har lust att undersöka. Av någon anledning får Maskerad mig att tänka på en film som Farväl Falkenberg. Texten bildar en väv av vardagliga och till synes ganska meningslösa händelser, men när dessa läses in i helheten skapas ett mönster i en större väv. I likhet med nämnda film finns det en paradoxal tystnad. En stumhet inför livets brutalitet. Många av bokens scener är otroligt välskrivna och meningen finner vi i det outtalade. Det är vackert gjort. Till exempel när Maxence kommer för att besöka Benjamin och finner hans gråtande mor Camille i köket, och man förstår att hon haft ett bråk med sin man. Stoopendaal lyckas att göra mycket med små gester. Han har ett fast grepp om stilen han använder i sitt skrivande. Det är långa associerande meningar, svepande och väldigt konkreta på samma gång. Det är stor berättarkonst.

Här finns rikligt med intertextualitet. Maxence drömmer om att bli författare och leva ett annat liv än sina föräldrar. När hans mor hittar delar av ett manus han skrivit och läser detta, blir hon förskräckt av det hon finner i hans tankevärld av våld och sexualitet. Maxence själv reagerar med blandade känslor:

När Muriels röst, som hela tiden tappar i styrka där hon stått utanför min dörr, liksom tunnas ut tills jag alls inte hör henne mer, inser jag att jag för första gången hört något som liknar respekt i Muriels tonfall, som om hon på något vis blivit, ja, kanske imponerad av berättelsens grymhet, som förstod hon att ingen helt normal eller medelmåttig eller fullständigt obegåvad person – åtminstone inte i min ålder – ens skulle vara kapabel att skriva något så fruktansvärt hemskt på ett så oerhört stringent och drabbande vis.

Av de debutantböcker som jag läst i år så står Maskerad i en klass för sig. Paralleller kan dras till en annan mycket fin debutant, danske Bjørn Rasmussen. Två romaner med inbördes beröringspunkter, men helt olika i sina former. Maskerad är en text som går sina egna vägar och överaskar. Men så är det väl med våra tankar, vi vet aldrig riktigt vart det bär hän. Det är en bok att läsa, lägga från sig, ta fram igen och fundera vidare kring. Det är sånt man brukar kalla kvalitet. Det blir spännande att följa Stoopendaals väg vidare.

Av Per Andreas Persson, 4 februari 2012

Hallå där?

Vi har pratat med några författare som har gett ut sina böcker på mindre förlag eller på hybridförlag.

Först ut är Annah Ovesson, som debuterade december 2015 med Skillnaden mellan lingon och blåbär, på North Chapter.

Hur vill du beskriva din debutbok?

– Som en varm berättelse, med glimten i ögat, där frågan om integration når den bästa lösningen. Allt utspelat i rejäl norrlandsbygd, med en pistvakts-inspirerad figur till huvudperson.

Vad har det betytt för dig att debutera?

– Det har betytt jättemycket. Att få romanen utgiven ger ju en sorts bekräftelse: När man har lagt ner så många timmar och tagit tid ifrån barn och familj, så gör det ändå hela resan värd det. Vi skänkte också 50 kronor per såld bok till röda korsets insamling till aylsökande människor på flykt.

Vilka är dina erfarenheter av att debutera på förlaget North Chapter?

– Det hon [Anna Granlund] stod för när hon startade var riktat mot Norrland. Det var nästan som en förutsättning för att jag skulle våga skicka in. Det var en riktigt bra plattform, och när förlaget dök upp så kändes det verkligen som om jag träffade rätt. Det sammanföll väldigt bra med att min bok blev färdig.

Vilka fördelar finns med ett litet förlag?

– Förlaget har stöttat oerhört mycket, på det professionellt bäst tänkbara sättet, och marknadsfört via alla kanaler som är möjliga. Förlaget har absolut skött den största biten.

Tror du det är stora skillnader mot att ge ut sin bok på ett stort förlag?

– Ja, säkert skillnad ekonomiskt. Stora förlag har andra förutsättningar att nå den stora skaran. Å andra sidan kan man säga att med ett litet förlag kommer man närmare förlaget. Jag och min förläggare, det känns ju som om vi har blivit vänner. Och den typen av samarbete kanske man inte kan ta för givet i ett stort förlag.

Vilka är dina planer vidare?

– Jag är nästan i mål med nästa bok. Förhoppningen är att den också kommer ges ut det här året. Det är samma genre: feelgood, humor och också allvar. Kärlekstrassel.

Niklas Lindroth gav ut sin debutroman Undertryck på Hoi förlag.

Berätta om boken?

– Den kom ut i augusti förra året. Det är en korsning mellan olika genrer, psykologisk thriller, spänningsroman och lite skräck. Om jag ska göra den snabbaste hisspitchen så kan man säga att det är en mörk, modern och vuxen Alice i underlandet.

– Det handlar om en man som heter Adam Berg, som har ett trassligt förflutet. För sju år sen var hans familj med om en dödsolycka, som han delvis själv har skuld i. Han får hjälp av olika terapeuter, och han använder också nätterna och sina drömmar för att komma till rätta med sina problem.

– Adam använder sig av något som kallas för lucid dreaming, en teknik som finns i verkligheten. Det handlar om att utforska sina egna drömmar genom att vara ”vaken” och fullt medveten inuti drömmen. Efterhand kommer han i kontakt med en sömnforskare. Han dras längre och längre ned i sitt eget undermedvetna, och börjar öppna dörrar som man kanske inte ska öppna. Då börjar underliga saker hända omkring honom.

Du har gett ut din bok på Hoi förlag. Hur funkar det?

– Hoi är, vad jag vet, ett av de första hybridförlagen. De har ett lite annorlunda upplägg, där vi som författare går in och investerar i vår egen utgivning. I utbyte får man mycket mer tillbaka av royaltyn. I vanliga fall är förhållandet grovt räknat 20% till författaren och 80% till förlaget, men här är det tvärtom, författaren får 80% i och med att man själv tar den stora ekonomiska risken.

– Sedan finns ju egenutgivning, som är en annan sak där man får göra allt själv. Hos ett hybridförlag får man alltså redaktörshjälp, layout, marknadsföring, distribution och allt annat som hör traditionella förlag till.

Fördelar med Hoi?

– Det har varit ett bra och nära samarbete med min förläggare, redaktör och marknadsperson. Jag gillar ju det här upplägget. Jag har aldrig gett ut något på traditionellt förlag, men jag inbillar mig att man där lämnar över bollen mer till förlaget, och sedan går maskineriet igång. Med den här modellen krävs det att du är mer involverad som författare, något som passar mig ganska bra. Jag jobbar som copywriter och med marknadsföring, så jag kan ju en del sedan tidigare. Tillsammans med deras erfarenheter av bokbranschen har vi kunna driva utgivningen framåt gemensamt.

– Upplägget skapar också en annan transparens: Man vet vad man går in i, det är tydligt vad som gäller. Man är själv med och bestämmer i de olika leden.

Du har också själv marknadsfört boken?

– Ja, förutom Bokmässan som jag besökte tillsammans med förlaget, har jag varit ute och signerat och besökt en hel del bokhandlare. Jag har även varit med på lite läsarträffar. En Facebooksida har jag så klart och försöker vara aktiv med kampanjer och inlägg i social media. En branschkollega hjälpte mig med webbsidan niklaslindroth.se. Boken ligger sedan tidigare på Hoi:s webbplats, under hoi.se/forfattare/niklas-lindroth men jag ville ha något mer.

Nackdelar med att ge ut på Hoi förlag?

– Det beror på vad man är ute efter. Man måste engagera sig. Det krävs mer av alla författare idag, man måste visa upp sig och synas. Akademibokhandeln köpte in boken centralt, och det var förlagets förtjänst. Det var förlaget som sålde in den. Men sedan måste jag själv jobba för att den ska nå ut till läsarna utan stora annonskampanjer och liknande. Sedan krävs det att du har ett startkapital, och det är det ju inte alla som har.

Sist ut är poet och konstnär Jenny Kalliokulju, som debuterade med diktsamlingen Rodinia

Berätta om din debutbok?

– Den handlar väl om process, kan man säga. Process i det egna skrivandet, men i annat också. Man kan se det ur olika perspektiv, makro och mikro.

– Din bok heter Rodinia, som är en så kallad superkontinent. Hur kom du in på detta med superkontinenter?

– Det är svårt att hålla isär det, jag har ju konstnärlig praktik samtidigt. Jag är väldigt intresserad av vandring, av det nomada, av förflyttning. Jag har hållit på med det i mitt konstnärskap också. Jag är också intresserad av historia, av biologi. Rodinia betyder hemland på ryska. Det handlar om vandrandet som en form av sökande efter någonting. Kanske inte ett hem eller en hemland utan en bro.

Hur har din upplevelse av att debutera varit?

– Det har varit en väldigt märkligt process. Eftersom man är så inne i något och så är det färdigt. Men väldigt skönt att bara släppa det. Det är så pass intensivt att det är svårt att göra något annat när man håller på. Det är samma sak som med en utställning. När man har släppt det så får det stå för sig själv. Det är både skönt och läskigt.

Hur har det varit att debutera på ett mindre förlag?

– Det har varit väldigt bra. Det har inneburit konstnärlig frihet, och det var det jag eftersträvade. Jag blev publicerad av förlaget innan, när de drev en poesitidskrift. Vi har följts åt sedan dess.

Vilka nackdelar finns med att debutera på ett mindre förlag?

– Jag vet inte riktigt hur det går till på stora förlag, men man jag antar att man inte får synas lika mycket om man inte kämpar för det själv. De stora och etablerade har ju förtur med att synas i tidningar.

Vilka är fördelarna?

– Den största fördelen är för min del att jag har haft stor konstnärlig frihet. Vi har hela tiden haft en diskussion och jag hade alltid sista ordet. Jag tyckte det var en väldigt trevlig process.

Har du själv marknadsfört din bok?

– Inte så mycket egentligen om jag ska vara ärlig. Jag har ju använt facebook men inte mycket mer än så.

Har du nya skrivprojekt på gång?

– Det är ju det jobbiga. Den lilla ångesten för att börja på något nytt. Samtidigt kan man inte låta bli. Jag har olika projekt både konstnärligt och litterärt. Jag skriver också i mina konstnärliga projekt. Går in och ut ur konst och poesi.

Författarna och deras böcker:

Annah Ovesson: Skillnaden mellan lingon och blåbär
Förlag: North Chapter (northchapter.se)

Niklas Lindroth: Undertryck (psykologisk thriller)
Förlag: Hoi (hoi.se) (niklaslindroth.se)

Jenny Kalliokulju: Rodinia (Poesi)
Förlag: CLP Works (clpworks.se)